Objednali jste si zboží s tím, že si to ještě necháte projít hlavou a když se rozhodnete, že zboží nechcete, tak jej jednoduše nevyzvednete? Nebo jste si objednali zboží u více e-shopů a hodláte převzít jen ty zásilky, které dorazí jako první?

POTOM ZPOZORNĚTE!

Řekneme si, co si o tomto chování kupujícího myslí zákon:

Z citace zákona  § 2118 zákona č. 89/2012 Sb.: ZÁVAZKY Z PRÁVNÍCH JEDNÁNÍ

vyplývá nasledující:

    Povinnosti kupujícího
    § 2118
    Kupující zaplatí kupní cenu a věc převezme.

Nepřevzetím zásilky byste výše zmíněný zákon porušil/a!

Od našeho e-shopu a následně i od vámi vybraného dopravce vždy obdržíte informace o předání zboží dopravci a následně o tom, že je zboží připravené k vyzvednutí na odběrném místě. Dále Vám i v emailu potvrzujícím odeslání zboží poskytneme odkaz na přímé sledování pohybu zásilky. Je tak snadné sledovat každý pohyb zásilky.


Zásilku jste si nevyzvedl/a, přestože je to Vaše zákonná povinnost

Jsou tedy nyní dvě možnosti jak to vyřešit:

1. O objednávku máte zájem:

Zboží Vám znovu zašleme. Pouze ale s platbou předem (bankovní převod, platba kartou či jiná online platba). Cena objednávky bude navýšena o přiměřenou kompenzaci za nevyzvednutou zásilku.

2. O objednávku nemáte zájem:

Zde se pro vás mění situace. To, že zásilku nepřevezmete, neznamená, že jste ji stornovali nebo že jste odstoupili od kupní smlouvy. Znamená to jen to, že jste kupní smlouvu hrubě porušili, dle § 2118 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník (nový).

Odesláním objednávky a jejím následným přijetím a potvrzením naším e-shopem vznikla platná kupní smlouva v plném rozsahu účinná dle našich obchodních podmínek, které jste odsouhlasil/a v posledním kroku před odesláním objednávky, a dle aktuálně platných zákonů České republiky.

Z Vaší strany náš e-shop nezaznamenal jakoukoliv žádost o změnu či stornování objednávky, a to ani do doby expedice naším obchodem a ani následně do doby nejzazšího vyzvednutí na Vámi zvoleném výdejním místě.

Dle zákona má náš obchod právo na kompenzaci vynaložených nákladů na vyskladnění, naskladnění, poštovného, balného a od kupujícího, tedy od Vás. Tato kompenzace je právně vymahatelná, jelikož jste nevyzvednutím zboží porušil/a kupní smlouvu.

Přepravní služby účtují nejen dopravné k Vám, ale v případě odmítnutí zásilky i zpátky. Pokud tedy posíláme 2 balíky, kde cena přepravy jednoho balíku je 100 Kč, budou  celkové vynaložené náklady na dopravu 400 Kč.

Ztráta či poškození zásilky

V okamžiku nepřevzetí zásilky na Vás rovněž přechází odpovědnost a riziko za případnou ztrátu nebo poškození zboží. Pokud se tedy zásilka vrátí poškozená, máme právo po Vás požadovat úhradu škody na poškozeném, nekompletním, nebo ztraceném zboží. 

V případě nepřevzetí zásilky Vám zašleme fakturu s poskytnutými platebními údaji s žádostí, aby jste provedl/a platbu kompenzace v co nejbližší době - vyhnete se tak komplikacím. Zpravidla se jedná o skutečně vynaložené náklady na dopravné + expediční náklady spojené s odesláním, ale také s přijetím zásilky.


Pokud nezaplatíte kompenzaci nebo si nenecháte zboží zaslat znovu, nastane následující:

Aktuálně platné zákony České republiky dávají obchodům možnost se efektivně bránit proti nezodpovědným zákazníkům, kteří zásilku na dobírku nepřevezmou.

Jelikož jste porušil/a platnou smlouvu, lze toto řešit následujícími třemi způsoby:
1. Postoupení pohledávky naší agentuře specializující se na vymáhání pohledávek od dlužníků.
2. Soudní cestou.
3. Zaplacení našemu obchodu kompenzaci poštovného.

Body 1. i 2. jsou sice zdlouhavé, pro Vás finančně velmi nevýhodné, ale pro nás velmi efektivní. (Nebyl/a byste první ani poslední.)

Bod 3. je pro Vás cesta nejpřijatelnější a nejlevnější.

Po tom, co se nám nevyzvednuté zboží vrátí, Vám zašleme email, rekapitulující všechny body uvedené v tomto článku. V té chvíli proti Vám nebude zahájeno žádné řízení pro vymáhání pohledávky. Pevně věříme ve Vaši čestnost a zodpovědnost a to, že kompenzaci poštovného uhradíte.


Zákony nechrání jen kupující proti nekalým praktikám prodávajících, ale konečně také slušné prodávající před nekalými praktikami kupujících.

Internetový nákup je plnohodnotným nákupem a vy máte plné právo vědět, jaké důsledky může mít neplnění uzavřené smlouvy, byť je to smlouva kupní, uzavřená s internetovým obchodem.

Pokud si myslíte, že se Vás "pouze snažíme zastrašit" nebo "že když jste si dobírku nevyzvedl/a už vícekrát a nikdo s tím neměl problém", vězte že tomu tak není.

Například dTest (český spotřebitelský měsíčník, který se zaměřuje na testování výrobků a služeb, a zároveň také poskytuje poradenství a rady v oblasti práva spotřebitelů a práv prodejců, informuje o nových zákonech, varuje před nekalými praktikami prodávajících a klamavou reklamou, poskytuje rady při reklamacích apod.) říká toto:

Tím, že zákazník odmítne balík převzít, nezačíná automaticky plynout lhůta pro odstoupení od smlouvy,“ vysvětluje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený. "Zákazník tedy bude muset zaplatit. Má ale ještě stále možnost od smlouvy odstoupit. Smluvní pokutu a úroky z prodlení nebo kompenzaci poštovného však bude muset zaplatit v každém případě, tato povinnost se odstoupením od smlouvy neruší.“

My po Vás žádnou pokutu ani úroky z prodlení požadovat nebudeme. Pouze kompenzaci poštovného, balného a náklady na naskladnění a vyskladnění.


Zásilku nestačí jen rozbalit

Chápeme, že neznáte logistiku při balení zásilky, ale nevyzvednutím zásilky nám navíc zvýšujete náklady tím, že zásilku musíme rozbalit, zboží pečlivě zkontrolovat, znovu nepoužitelné obalové materiály musíme zlikvidovat, zajistit zpětnou logistiku zboží do skladu a plno jiné administrativní práce.

Takovéto náklady stojí giganty mezi českými internetovými obchody neuvěřitelné miliony korun měsíčně - a malé internetové obchody jako jsme my (nebo začínající obchody) to často i zlikviduje.

Že jste to nevěděli? Většina lidí to neví. Ale pro příště, prosíme, přemýšlejte nad tím, až jaké dopady takovéto Vaše jednání může mít.

Žádáme vás tímto, ať zodpovědně dostojíte Vašim závazkům a zboží si vezvednete - nebo pokud ne, provedete platbu za kompenzaci poštovného.

Náš obchod svou část kupní smlouvy dodržel - Vy byste ji nevyzvednutím zboží porušil/a. Proto není žádný důvod, aby z Vašich chyb byl tratný náš obchod.

Věříme, že jsme Vám danou problematiku dostatečně vysvětlili.

Pokud stále něčemu nerozumíte nebo potřebujete poradit či pomoci s provedením platby, neváhejte nás kontaktovat.

Děkujeme že jste fér, váš tým TOP-DENT.cz